Thursday, February 03, 2005

Obracanje Kralja Petra I na njegovom krunisanju

Znacajan je i za Mene i za zemlju ovaj trenutak u kome se prvi put kao Kralj obracam srpskom narodu.
Narodno Predstavnistvo saglasno saosecanjem i zeljom celog naroda, izabralo Me je jednodusno za Kralja Srbije.
Primajuci se toga izbora, Ja sam danas, po odredbama Ustava, pred Narodnim Predstavnistvom polozio zakletvu kao zakoniti Kralj Srbije.
I sada objavljujem Mome dragom narodu da od danas stupam u Moja kraljevska prava i duznosti.
Promislom Bozijim i voljom srpskog naroda, kojim je pre jednog stoleca izabran Moj ded Karadjordje da srpski narod povede u svetu borbu oslobodjenja, i Ja sam dosao na presto Kraljevine Srbije u kojoj je sesnaest godina vladao Moj otac Knjaz Aleksandar kao narodni izabranik.
Naviknut da vazda govorim i radim iskreno i otvoreno, resen da sve Moje staranje i brigu poklonim sreci i blagostanju naroda, Ja smatram za Moju prvu duznost da u ovoj svecanoj i vaznoj prilici s dubokim uverenjem izjavim da vladalac treba da bude nosilac slobode i napretka svoga naroda.
Ja hocu da budem istiniti ustavni Kralj Srbije. Ustav i sve ustavne garantije za slobodu i prava narodna, te osnove pravilnog i sretnog razvitka i napretka narodnog i drzavnog zivota, za Mene su svetinje, koje cu vazda najbrizljivije postovati i cuvati.
A trazim od sviju i svakoga da to isto cine.
Zadahnut tim idejama, predajem proslost zaboravu, ostavljajuci istoriji da svakoga po delima ceni.
Veran predanjima srpskoga naroda i mojih predaka, Ja cu se u spoljasnjim odnosima rukovoditi tradicionalnim teznjama srpskog naroda, a u isto doba odrzavacu prijateljske odnose, koje zahteva potreba evropske zajednice, narocito medju susednim narodima.
Moju dicnu vojsku, kojoj odajem Svoje kraljevsko priznanje za njene dosadasnje zasluge i pozrtvovanje Otadzbini, staracu se da uzdignem na stupanj dostojne uzdanice Srpstva.
Sa ovakvim mislima i osecajima, Ja potpuno poimam tezinu i velicinu Moje vladalacke duznosti, ali uveren u iskrenu potporu naroda, Ja se nadam da cu, pomocu Bozijom i narodnom, uspeti da Srbiju povedem putem blagostanja, napretka i srece.
Ziveo srpski narod!
12. juna 1903.
u Beogradu
PETAR I

0 Comments:

Post a Comment

<< Home