Saturday, March 11, 2006

GOVOR NA SABORU U RASU

Stevan Nemanja

GOVOR NA SABORU U RASU

Ceda moja draga i odgajena mnome, evo znano je svima vama kako Bog svojim promislom postavi mene da vladam nad vama, i kako u pocetku nadjoh upropascenu zemlju, i pomocu bozjom i presvete vladicice nase Bogorodice koliko sam moci imao, ne lenih se, niti mira sebi dadoh dokle sve ne popravih. I bozjom pomocu pridodah vam i u duzinu i u sirinu, sto je svima znano. Sve vas, kao i svoju decu, odnegovah, evo dosad, i naucih vas kako da se drzite pravoverne vere. Mnogi inoplemenici ustase na me i napadose me kao pcele sace, ali imenom Gospodnjim protivljah im se i odoleh im. Tako i vi, ceda moja draga, ne zaboravljajte ucenja svojega i pravovernoga zakona, mnome ustanovljenog. Jer, ovoga drzeci se, imacete boga za pomocnika sebi i presvetu Gospodju Bogorodicu, i moju, ako i gresnu, molitvu. A sada otpustite mene, gospodara svoga, s mirom, da vide oci moje spasenje, koje je spremio pred licem svega sveta na otkrice narodima i u slavu vama, pastvi mojoj. Jer vidim kako je sve to sto je covecje taste, kako nece preostati posle smrti, nece preostati bogatstvo, niti ce sici slava, jer kad dodje smrt, sve ovo unisti. Zbog toga se uzalud cenimo. Kratak je put kojim hodimo, dim je zivot nas, para, zemlja i prah. Za malo se javlja, pa brzo propada. Zato je, uistinu sve tastina. Jer je ovaj zivot senka i san, i nizasta se ne ceni svaki zemaljski, kao sto rekose knjige. Kada sav svet stecemo, onda se u grob selimo, gde su zajedno carevi i ubogi. Zato, ceda moja draga, pustite me odmah da idem videti utehe Izrailjeve.

* * *

Stevan Nemanja (1114 - 1200), osnivac "svetorodne dinastije Nemanjica" koja je vladala Srbijom preko dve stotine godina. U tom periodu Srbija je presla put od male rascepkane knezevine do carevine i najmocnije zemlje na Balkanu. Stevan Nemanja je vladao od 1166 do 1196. kada se na drzavnom saboru u Rasu (1196) odrekao prestola u korist sina Stefana. Odrekavsi se prestola odlazi u manastir Studenicu kao monah Simeon, a zatim u Svetu Goru, gde sa sinom Savom zida zaduzbinu Hilandar, u kome je umro. Posle upokojenja, 1200 godine iz njegovog tela tece sv. Miro, po cemu je kasnije nazvan Sv. Simeon Mirotocivi. Valja naglasiti da se u toku njegova zivota dogodilo jos jedno cudo, koje bitise i dan danas. Naime, Sv. Simeon je u manastiru Hilandaru posadio vinovu lozu, koja skoro punih osam vekova daje obilne plodove, tako da se danas smatra najstarijom biljkom na svetu. Ova sveta biljka je pomogla da preko dvanaest i po hiljada bezdetnih parova dobiju decu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home